Tavallaan.
Paitsi että kissat eivät kosta. Niillä riittää pelisilmää ja pirunkuria, mutta
toistaiseksi eläinten käyttäytymistiede on sitä mieltä, että kissat eivät
kykene mennyttä ja tulevaa hahmottavaan käsitteelliseen ajatteluun.
Sen kyllä
myöntää jo länsimainenkin tiedemies, että kissat kokevat monia, jotakuinkin
samoja tunteita kuin me ihmiset. Ilo ja surua, pelkoa ja tuskaa, nautintoa ja
kiintymystä.
Hajut ovat
kissoille ennen kaikkea informaatiota. Hajuviesti saa kissat kokemaan myös tunnetiloja.
Kissanpissaläikkä on siis kuin koko toimiston yhteisprintteriin unohtunut
henkilökohtainen kirje: tärkeä kirjoittajalleen, täräyttävä ja tiedontäyteinen satunnaisillekin
vastaanottajille.
Todennäköisesti
tapahtumien kulku oli tämä: Kun ystävättäreni kissa palasi kuukauden poissaolon
jälkeen reviirilleen, se tunsi olonsa vähän huteraksi. Tunnetta voimisti
vieraita hajuja uhkuva matkalaukku. Kissa päätti ottaa tilanteen haltuun, levittää
oman hajunsa myös territorionsa uusimpaan vaatekasaan ja siten ilmoittaa kuka
on kingi. Voilà. Ja pesulà.
Me ihmiset
olemme kissoihin verrattuina susisurkeita haistajia. Tuoksut ovat silti
meillekin tärkeämpiä kuin tiedostammekaan: esimerkiksi dementiapotilaita
tutkittaessa on huomattu, että tuoksuihin kytkeytyvät muistikuvat säilyvät
vielä silloinkin, kun kaikki muu on jo mennyt.
Posti on siis oikeilla
jäljillä #aistimarkkinointi-suoramarkkinointikampanjansa kanssa. Kampanja
houkuttelee lähettämään tuoksuvia suoramarkkinointikirjeitä, ja sen yhtenä (keksittynä
tai todellisena) case-esimerkkinä on kissoille suunnattu kissanhiekkamainos (http://kampanja.posti.fi/aistimarkkinointi/)
Kissanhiekka
tuskin on edes kissojen mielestä järin kiinnostavaa, mutta kampanjavideossa kekseliäs
kissanhiekkavalmistaja painattaa suoramarkkinointikirjeensä kissanmintulla
silatulle paperille. Kissat eivät voi vastustaa kissanmintun huumaavaa tuoksua.
Se on kissoille vaaraton nautintoaine, mutta saa ne pyörimään onnellisessa
pöllyssä pitkin lattioita. Kun kissanminttumainoskirje kolahtaa postiluukusta,
kissa poimii sen postipinosta, alkaa kiehnätä sen kanssa ja hieroo sen hajua
itseensä. Ja mitä tekee kissan omistaja? Ainakin huomaa viestin. Voi hyvin
olla, että ostaa hiekkaa, koska ”kissakin tykkää siitä”.
Viestijä. Varmista,
että viestissäsi on tunteita ja tuoksuja. Ja saa siinä mielellään jotain
sisältöäkin olla. Kissojen märkäfaksi sisältää aina molemmat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti